Sajak Ujian

Saturday, January 14, 2012

Angka yang tersebar di padang kata
Adakah selama ini aku menyusunnya?
Atau sekadar mengumpulkannya di telapak tangan terbuka?

Angka yang tersusun rapi dalam untaian kata
Adakah selama ini aku memahaminya?
Atau sebatas memindahkannya dengan pena?

Sang waktu memintaku untuk membuktikan
Awalnya aku merasa pesimis
Tapi rasa itu segera aku tepis

Perlahan muncul rasa optimis
Ketika keyakinanku akan kemudahan dari-Nya membuncah
Bergelora memenuhi langit jiwa
Membangkitkan seluruh asa

Entah kenapa aku kembali merasa pesimis
Ketika kali pertama aku berhadapan dengannya
Aku serasa dihempas dari taman surga
Terjerembah ke dalam tanah
Tak mampu bangkit
Diam tak berkutik

Aku tahu, aku sadar
Dia tak membiarkanku terus begini
Melalui esok hari, Dia memberiku kesempatan untuk bangkit kembali
Menyambut hangatnya sinar mentari
Berlari mengejar mimpi

0 comments:

Post a Comment